[INSPIRATIEPOST] Wat heb ik gedaan om prikkels te verminderen?

👉 Ik lees geen kranten, volg nauwelijks het nieuws, ik kijk geen televisie, heb overal Adblockers, heb YouTube Premium om reclames te vermijden en ik heb NEE NEE-stickers op mijn brievenbus.

👉 Op social media reageer ik niet en mijn e-mails bestaan nooit uit meer dan drie regels tekst.
👉 Alles wat ik binnen vijf minuten kan oplossen, regel ik direct, zodat het uit m’n bewustzijn verdwijnt.
👉 Als ik iets moet onthouden, zet ik dat in een app. Dan staat het daarin en kan ik mijn 60 bits (*) leegmaken.
👉 Ik zeg nooit: ‘Daar kom ik binnenkort op terug.’ Ik zeg dan ‘nee’, of ik regel het gelijk. Dan houd je niet die 𝘰𝘱𝘦𝘯 𝘭𝘰𝘰𝘱, zoals dat heet.”

Je wilt niet weten (nou ja, eigenlijk wél dus) wat dit voor een effect heeft op mijn gemoedsgesteldheid. Niet alleen verdwijnt een berg stress (over dingen die ik toch niet kan veranderen), maar tegelijkertijd maakt het ruimte voor dingen waar ik wél invloed op heb: mezelf en mijn eigen groei en ontwikkeling. Waardoor ik uiteindelijk weer sterker sta tegenover dat beetje stress waar ik soms tóch mee geconfronteerd word… het mes snijdt dus aan twee kanten, zie je?

N.B. Bovenstaande citaat had zó van mij kunnen zijn (en hopelijk ook van jou), maar ik heb hem uit het boek “Veranderen voor luie mensen” van Paul Mit en Ayca Szapora. Een aanrader voor iedereen die wèl wil veranderen, maar liefst zonder overbodige inspanning. Want geef toe, we zijn allemaal lui, in positieve zin. 😉

Deel deze Inspiratiepost: