[INSPIRATIEPOST] HET bewijs dat elke coach een coach nodig heeft…

In een sessie met mijn business coach Ann van Riet vertelde ik dat het wel eens voorkwam dat deelnemers aan mijn workshop’s zich afmelden in verband met dringender zaken. Ten koste van deelname aan de workshop.

Ik herken dat wel, zei ik. De keuze tussen wat belangrijk is en wat dringend is. In dit geval is het bijna vanzelfsprekend om de workshop af te zeggen en de aandacht op het probleem voorhanden te leggen. Wat dringender is, krijgt als eerste aandacht. Een logische gedachte, toch?

Maar … wat als de kennis en inzichten van die workshop er nou eens voor zouden kunnen zorgen dat je dergelijke problemen niet of nauwelijks nog zou ervaren? Hmmmm… ????. Dan wordt het een heel ander verhaal…

Aandacht geven aan wat dringend is komt vaak neer op “brandjes blussen” of “pleisters plakken”, ken je dat? Het is symptoombestrijding en het doet niets met de oorzaak van het probleem. Soms (en ik bedoel eigenlijk altijd) is het beter om te investeren in het oplossen van de oorzaak dan in de kosten van een quick fix.

Toen kwam het… ik vertelde dat ik regelmatig tijd tekort kwam voor het verder uitbouwen van mijn coaching en workshop activiteiten, omdat het werk in ICT dienstverlening (mijn ander bedrijf sinds 2000) zo flink aantrok en dus veel aandacht en energie vroeg. “Ahum”, was het antwoord. Oeps…

We hebben er maar even smakelijk om gelachen…

Deel deze Inspiratiepost: